In december zijn we benaderd door platform www.buitenbusiness.nl met het verzoek voor een interview over hoe geWoonboot in deze coronatijd heeft overleefd. 

Het werd een leuk gesprek en hier vind je het origineel: https://www.buitenbusiness.nl/blog/overleven-in-coronatijd-gewoonboot

 

overleven in coronatijd

Blog door BuitenBusiness – Gepubliceerd op 28 December 2020 – Met veel passie en liefde werken de eigenaren van de inspiratie-locaties op BuitenBusiness dag in dag uit om ervoor te zorgen dat het hun gasten aan niets ontbreekt. Ze rennen van hot naar her, altijd met een glimlach op hun gezicht. Maar ineens stond door corona alles stil. Voor de locaties betekende dat lege vergaderzalen, restaurants en (hotel)kamers. En nu – bijna een jaar later – houdt het virus ons nog steeds in z’n greep. Hoe vergaat het de locatie-eigenaren nu? En hoe gaan zij om met alle coronamaatregelen? In de blogserie ‘Overleven in coronatijd’ praten we met enkele locatie-eigenaren en vertellen zij over hun ervaringen van de afgelopen maanden.

 

Deel 15: geWoonboot

‘Het was een heel leerzaam jaar’

Het is even stil wanneer Joan Kramer van de geWoonboot in Amsterdam gevraagd wordt naar hoe ze het afgelopen jaar heeft ervaren. Dan klinkt het resoluut; “Het was vooral heel leerzaam.” Een omschrijving die niet treffender had kunnen zijn, zo blijkt wanneer we de gedreven onderneemster spreken. Lees maar mee.

Met twee Nationale Meeting Awards op zak is het duidelijk dat de geWoonboot een geliefde vergaderplek is. Dat komt niet alleen door het fantastische uitzicht dat je vanaf het water over het IJ hebt, maar ook door de gastvrijheid én de duurzame aspecten die deze locatie zo uniek maken. Het is vooral die duurzaamheid waar Joan en haar partner in uitblinken. Niet voor niets dat ze met hun plek en aanpak ook andere ondernemers willen inspireren.

Inventieve overlevingsstrategie

overleven in coronatijd

Toch zorgde ook corona voor stille momenten op het water. “Nadat de eerste lockdown was afgekondigd hadden we direct te maken met annuleringen. Dat is iets waar elke locatie natuurlijk mee van doen had. De onzekerheid van wat er gaat gebeuren en hoelang het zou duren, zorgde ervoor dat er nieuwe situaties op ons afkwamen. In die zin was het echt een heel leerzaam proces. Ik vond het een mooi spel om te ontdekken hoe je daarmee op de beste manier om kunt gaan, wat dat met je doet als ondernemer en welke toekomstvisie je hebt. Het was mooi om te zien dat – toen de versoepelingen kwamen- klanten ons gewoon weer wisten te vinden. Je wordt er heel inventief door, want binnen de coronakaders wil je in afstemming met de klanten alles perfect voor elkaar hebben.”

 

Duidelijke schifting

“Ik merk dat in deze tijd het contact met gasten ook heel anders is. Dat vind ik mooi, want het is nog persoonlijker omdat iedereen even in een andere situatie zit. Ik vind het interessant om het gesprek aan te gaan en te onderzoeken wat ik voor iemand kan betekenen. Mensen werken nu veel meer thuis en nemen meer de tijd voor elkaar. Ik denk daarom dat in de toekomst de meerwaarde van een vergadering of bijeenkomst groter wordt. Er zal een duidelijkere schifting ontstaan tussen wanneer men iets eenvoudig kan doorspreken via bijvoorbeeld een zoom-meeting en wanneer men elkaar op zoekt.”

 

Leerpad en verrijking, een ervaring

De rustige periodes benutte Joan om nog dieper op een aantal zaken binnen haar onderneming in te gaan. “Wanneer het zo rustig is ben je ineens teruggeworpen op jezelf. Je hebt ineens minder afleiding door de waan van de dag. Ik ben in het verleden vaker benaderd om samen trainingen te verzorgen over duurzaamheid voor bedrijven. Ik heb dat altijd afgehouden omdat ik daar geen tijd voor had. Maar die tijd was er nu wel en toen ik gevraagd werd om online tien trainingssessies te begeleiden, heb ik dat direct gedaan. Het was voor mezelf ook echt een leerpad en vond het een verrijking. Zo kon ik dieper onderzoeken wat voor mijzelf en mijn bedrijf onze missie en visie is op het gebied van duurzaamheid. Het heeft mij geholpen om anders naar de locatie en de gasten te kijken en hoe ik nu verder wil.”

 

Bewustzijn creëren en omgaan met.

“We krijgen veel bedrijven over de vloer die met duurzaamheid bezig zijn, maar ook heel veel ondernemingen richten zich daar niet op. Die hebben vooral de focus op hun eigen product en dienst. Ik ben nu aan het onderzoeken hoe ik mensen bewuster kan maken op dit gebied. In de toekomst zou ik dat graag meer inhoud willen geven, om het faciliterende stuk meer uit te gaan besteden.”

Paniekvoetbal

Daar waar afgelopen jaar andere ondernemingen en locaties de rustige periodes benutten om nieuwe ideeën uit te werken, lag dat voor Joan net even wat anders. “Tuurlijk, ik heb ook echt alle mogelijkheden onderzocht. We merkten dat de trend vooral was om van alles online te gaan doen. Daar heb ik ook naar gekeken, maar ik kwam al gauw tot de ontdekking dat dat voor ons op paniekvoetbal zou lijken. Ik vind het belangrijker om te doen wat bij ons past en waar we blij van worden. Als iets voor ons niet van toegevoegde waarde is, dan springen we daar ook niet op in. Zo zijn we altijd actief gebleven op het gebied van communicatie naar buiten toe.”

 

 

Versie 2.0

Geen nieuwe ideeën dus, zou je denken. Maar dat blijkt toch niet helemaal waar te zijn. “We hebben niet een hele nieuwe business ontwikkeld, maar we hebben ons ook zeker niet verveeld. We zijn in 2019 begonnen met de bouw van een 2.0 versie van de geWoonboot. Een nóg duurzamere boot, compleet gemaakt van hennepvezel en mineralen.

Afgoverleven in coronatijdelopen januari is de boot door de brug gegaan om af te meren bij de meest duurzaam drijvende woonwijk van Europe, de wijk Schoonschip. Het idee was om de geWoonboot, die we nu inzetten als vergaderlocatie, zouden verplaatsen naar Schoonschip, om daarin te gaan wonen. De nieuwe boot zou dan voor minimaal 10 jaar ingezet worden als vergaderlocatie. Dat kregen we vergunningtechnisch niet voor elkaar. Dus nu hebben we de plannen maar omgegooid en blijft de oorspronkelijke vergaderlocatie liggen waar die nu ligt en gaan we op de nieuwe boot wonen.”

We zijn continu bezig geweest met het kijken naar de mogelijkheden

 

 

Ouderwets?

Hoe langer we met Joan praten, hoe duidelijker het wordt; er worden weloverwogen beslissingen genomen en ze blijft vooral dichtbij zichzelf. Ruimte voor paniek lijkt er niet te zijn, ook niet in het lastige jaar dat achter ons ligt. “Helaas, op dat gebied heb ik weinig sappige verhalen te vertellen. Ik heb helemaal niet in zak en as gezeten. Tuurlijk, het is schrikken wanneer je alle afspraken in je agenda ziet verdampen, maar ik vond het -zoals ik al aangaf- vooral heel leerzaam. We zijn continu bezig geweest met het kijken naar de mogelijkheden. Daarnaast heb ik ook veel contact gehad met collega’s. Het was fijn om te horen hoe zij met deze situatie omgaan. Er heerste veel openheid. We hebben direct de eerste week de kraan flink dichtgedraaid en de vaste lasten enorm naar beneden geschroefd. We hebben altijd het basisvertrouwen gehad dat dit wel weer goed komt. Misschien zijn we ook wel heel ouderwets. We hadden een potje voor onvoorziene kosten. Die hebben we nu aangesproken. En met af en toe wat kleine groepjes die we ontvangen, komt het echt wel goed”, besluit Joan

Zelf eens ervaren hoe een duurzame locatie op het water kan inspireren tijdens je meeting?

Vraag een vrijblijvende offerte aan via deze link

 

Tot ziens op de geWoonboot!